80 cm hoogte verschil - beton of anders?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Woonhuis is 80 cm hoger dan het maaiveld - nu willen wij een betonnen plaat storten 10 cm dik en vanaf het huis gezien en ook uit een stuk de 80 cm overbruggen, door 45 graad schuin te gaan en daarna 40 cm breed op het maaiveld uit te komen .. is dat verstandig?

Tikra schreef:
Woonhuis is 80 cm hoger dan het maaiveld - nu willen wij een betonnen plaat storten 10 cm dik en vanaf het huis gezien en ook uit een stuk de 80 cm overbruggen, door
*** aan de onderkant van de plaat******
45 graad naar beneden te gaan en daarna 40 cm breed op het maaiveld uit te komen .. is dat verstandig?

is het nu beter omschreven of zal ik een tekening bijvoegen?

Graag een tekening plaatsen met de maten en info over de ondergrond, dit is blind gokken op de info die u verstrekt.
Onder andere speelt de ondergrond een grote rol.

Hier twee sketchup jpg om aan te geven hoe wij de teras willen hebben.
Het oranje gekleurde rechts is een oude fundatie (staalbeton), het linke gedeelte is een trap (beton stenen). Over de gehele oppervlakte was een 10 cm dikke betonnen plaat gegeoten met boven op tegels (deze was maar 2,50 meter breed) en verzakt.

Nu de vragen:
dillitatie voeg tussen twee platen of een plaat gieten?
hoe diep zou ik onder maaiveld moeten gaan aan de kant waar het hogteverschil 80 cm is? (Mijn plan was op het maaiveld te gieten en niet de grond in te gaan?
de regenwater afvoerpijpen bei het huis - is het zinvol om de plaat niet tot aan het huis te maken maar 15 cm afstand (om de ondergrondse leidingen nog te kunnen benaderen?
Op de hoek waar de ontluchting is, wilde ik 40x40 uitsparen (dus geen beton)
(ondergrond lijkt klei - wij wonen in nieuwenhoorn)
voldoende vragen van mij .. hebben jullie nog vragen?
alvast bedankt voor jullie ideeën
Helge

4436_terass_design_bovenaanzicht_mei_2010_1.jpg

4436_terass_design_doorsnee_constructie_1.jpg

Hallo, wij hebben onze vloer gestort maar nu gaat het erom.... wanneer kunnen wij de bekisting verwijderen? De bekisting is bovengronds en de dikte van het beton is 22 cm met betonijzer ....

alvast bedankt

Helge

Dan kan hij morgen al weg. Let wel op dat de beton dan nog behoorlijk vers is en ga het niet volledig belasten. Maar de kist weghalen kan. Vooral met dit lekkere weer.

Het beton is gestort en gevlindert (mooi resultaat) - maar de "vorstrand" is 22 cm dik gemaakt en met een rechte hoek na de bovenliggende plaat van 15cm met 2 lagen ijzer erin.

greoten Helge

Hoe langer de bekisting blijft zitten, des te sterker zal de beton worden.
Zo kan er weinig lucht bij, en zal de rand sterker worden.

Peter,

bedankt voor de info, maar is het niet zo dat het ook meoilijker wordt om de bekisting te verwijderen? Hoe lang zou de bekisting meoten blijven staan (2 weken?) ....

groeten
Helge

Het is vooral van belang dat het beton nat blijft. Of er lucht bij kan maakt niet uit. Gevlinderd beton wordt normaal meteen natgespoten en afgedekt bv. met plastic. De eerste drie dagen krijgt beton zijn belangrijkste sterkte, en het wordt geacht z'n eindsterkte bereikt te hebben na drie weken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerelateerde klussen

Reacties
4
Weergaven
177
Reacties
10
Weergaven
1K
Buiten en tuin
Vonken_trekker
  • Gesloten
Reacties
1
Weergaven
5K
  • Gesloten
Reacties
18
Weergaven
17K
  • Gesloten
Reacties
2
Weergaven
3K

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via