7 kw HR-ketel = 7 kw warmtepomp ?

Misschien een erg domme vraag maar ik stel hem toch....:?

Ik heb nu een HR ketel met vloerverwarming. Die ketel draait meestal op zijn laagste vermogen, dat is 6-7 kw. en daarmee blijft het warm hier.(190 m2 vloer)

Als ik nu naar een warmtepomp wil, moet ik dan uitgaan van de 6-7 kw wat ik qua vermogen nodig heb ? Of moet ik die 6-7 kw van de hr ketel door 5 delen (=SCOP warmtepomp) en heb ik maar een 1.4 kw warmtepomp nodig ? (4 kw dan bv. zodat er wat overcapaciteit is)

• Waarschuwing
    Klusidee
    Waarschuwing
  • De kW waarde die genoemd wordt bij warmtepompen is het verwarmingsvermogen. (bij goeie omstandigheden)
    Het maximale elektrische vermogen is een andere waarde, die niet lastig te vinden hoort te zijn in de specificaties, maar er ook best vaak niet bijstaat.

*bij goeie omstandigheden: niet heel belangrijk bij een hybride opstellen, maar ga je volledig elektrisch, dus zijn juist de waardes onder slechte (koude) omstandigheden belangrijk.

JackD is me voor, sorry voor dubbelingen. Hier een uitgebreider antwoord:
    • Domme vragen bestaan niet. Goed dat u ze stelt.
    • De grote vraag bij warmtepompen is wat te doen als er een flinke vorstperiode (en b.v. elfstedentocht) komt. Als uw ketel nu al doorlopend moet werken met het minimale vermogen, en u laat een vervangende verwarming installeren met een maximum vermogen van 6 a7 Kw, en heeft geen of erg dure aanvulling / ´back-up', dan wordt u niet blij bij zo'n vorstperiode. Als aanvulling / hybride, in combinatie met een gasketel, kan natuurlijk wel.
    • Het gepresenteerde vermogen is het uitgangsvermogen aan warmte bij gunstige omstandigheden. Het elektriciteitsverbruik is flink lager dan dat vermogen aan warmte: uitgangsvermogen gedeeld door COP.
    Als er meer temperatuurverschil tussen de bron (meestal lucht buiten) en de afgifte (CV water voor o.a. vloerverwarming) nodig is, dan daalt het bereikbare vermogen en de COP. De SCOP is het gemiddelde COP in een seizoen.

• Like
    Waarderingen: Jackd
    Een airco is ook een warmtepomp.
    Daar geldt hetzelfde verhaal voor.

Het kan, maar zorg als backup wel voor bijvoorbeeld een houtkachel of een petroleumkachel.
    Je wilt niet afhankelijk zijn van één energiebron.

Een goed warmtepomp bedrijf ontwerpt de boel aan de hand van uw huis en isolatie. Wat er (bij een vrij ongunstige situatie) aan warmte uit gaat, moet er aan warmte toegevoerd worden. In extreem ongunstige situaties komt een back-up verwarmingselement in, dat kost veel stroom (en wordt een uitdaging voor het elektriciteitsnet)
    Een te grote/zware warmtepomp moet bij normale / gunstige situaties te vaak aan en uit schakelen, wat slecht is voor de levensduur.
    Hier een goed evenwicht in vinden is een vak.
    Of een airco wil verwarmen bij vorst buiten, is een goede vraag (waar blijft buiten het condenswater)

Een groot (1 of meerder kubieke meters) buffervat scheelt schakelen, maar dat kost veel ruimte en is duur. Scheelt op de lange termijn wel geld, ook omdat de pomp dan kan draaien als zonnepanelen of een windmolen actief zijn.

Het kan, maar zorg als backup wel voor bijvoorbeeld een houtkachel of een petroleumkachel.
    Je wilt niet afhankelijk zijn van één energiebron.

Hoeveel mensen met een CV-ketel hebben petroleum-kachel in huis?
    En een buffervat van meerdere m3's lijkt mij ook best overbodig. Je moet het ook allemaal warm houden. En daarnaast: Waar laat je zoiets in een normale woning?

Wij hebben hier al 12 jaar een WP met 180 liter buffervat. En nog geen dag zonder warmte of warm water gezeten.

@Walker: hybride of volledig elektrisch?
    Hier gaat het over volledig elektrisch.
    Vooral dan is een groot buffervat een voordeel.
    Al is het alleen al omdat ie dan in de middag op 100% kan draaien als het buiten relatief warm is.
    Als je dan vroeg uit je bed komt en het buiten zo 10 graden kouder is dan in de middag hoeft de warmtepomp nog niet aan.
    Ideaal is een buffer om 2 a 3 dagen warmte in op te slaan, maar daar is vaak geen ruimte voor. (kan door het gewicht ook niet zomaar overal staan)

"al 12 jaar..."
    Ik heb lang geen auto ongeluk meer gehad, mijn verzekering maar opzeggen?
    Zelfs 3 keer een langere grote storing meegemaakt, dat is in 30 jaar en vaak te noemen want de meesten hebben dat nog nooit lang gehad.
    2 keer op werk bij verschillende bedrijven 1 keer recent thuis. De 1e keer ruim 25 jaar geleden was de langste, toen kon de diepvries voorraad van een kleine pizzeria de container in. (ook dat is een warmtepomp)
    De laatste was recent, bij ons maar een paar uur, maar sommige wijken lagen er lang uit.
    Dan merk je wel hoe afhankelijk we zijn.
    Luister met dat in gedachte naar wat Rutte nu te vertellen heeft.

tussen niet kunnen en geen ruimte op willen geven zit een groot verschil, het is inderdaad voor de meeste opstellingen gunstig om een buffervat toe te passen.
    In de toekomst kan dit nog interessanter worden door toename van dynamische tarieven, waardoor je kunt laden in gunstige tijden en gebruiken als er hogere prijzen zijn.
    Om te zeggen dat 7kw voldoende gaat zijn is lastig, helemaal omdat de warmtepomp bij -10 nog maar een cop haalt van gemiddeld 2 hierdoor levert deze dan maar de helft van het vermogen, tevens moet de installatie ook geschikt te zijn om met lagere temperaturen en een kleinere delta t te werken. Dit houdt dus in grotere leidingdiameters ivm hogere flow en gesloten verdelers.
    Er zijn wel vuistregels om een warmtepomp te selecteren aan de hand van het gasverbruik zoals jaarverbruik in m3 x 8÷1650 =kw warmtepomp, op de grote zoekvriend zijn er nog wel een aantal te vinden.

Houdt er wel rekening mee dat een warmtepomp geen hoge aanvoertemperatuur kan realiseren. Je afgiftesysteem moet dus wel geschikt zijn voor lage aanvoertemperaturen en dan ook nog voldoende warmte kunnen afgeven.

Dat je ketel op 6-7 kw brandt, zegt nog niets over de hoogte van de aanvoertemperatuur die bereikt wordt. Met weinig afgiftevermogen, kan de ketel ook met een laag vermogen een behoorlijke aanvoertemperatuur bereiken.

Dat buffervat kan vaak niet zo maar op een vloer met een belastbaarheid van 250kg/m2.

Een warmte pomp kiest je eigenlijk aan de te kleine kant omdat het meestal maar 1 a 2 weken per jaar nodig is om meer vermogen beschikbaar te hebben.
    Er zijn fabrikanten die bij de warmte pomp een elektrische verhoging hebben ingebouwd voor die extreme omstandigheden, door b.v. 5 tot 7 kW elektrische elementen in te schakelen

Continu heb je dan een zo laag mogelijk energieverbruik de langste tijd van het jaar en voor opwarmen van warm water, (want een te grote WP verbruik niet evenredig, maar veel meer energie) en die 2 weken wordt er dan elektrisch bij geschakeld.
    Tevens zijn de elektra elementen dan voor de 1x in de zoveel tijd voor legionella preventie.

Vr Gr

Mij lijkt 2km slang wel een groot genoeg buffer ? Uiteraard laat ik alles doorrekenen, ik vroeg het me gewoon af. Ik mik op passief huis norm, het is een renovatie dus 15 kw/m2 is niet haalbaar denk ik, maar 25 zeker wel. De gebouwschil krijgt een rc waarde van 6/8/10 (vloer/gevel/plat dak). Vergelijkbare woningen die ik bezocht hadden, hadden 29-30 graden aanvoertemperatuur.

bij de modellen op r290 is geen elektra element nodig omdat deze 70 a 75 graden kan halen, daarbij is het tegenwoordig de vraag of er voldoende vermogen beschikbaar is om de extra elementen in te schakelen deze zullen toch vlot een 3 tot 9 kw extra vragen waarbij er ook al snel een 3 fasen aansluiting benodigd is.

Juist en hebben jullie de elektra rekening al bekeken de laatste tijd?
    Gas duurder en elektra goedkoper?
    Nou das niet te zien op mijn rekening weet niet hoe het bij jullie is.
    Maar hier blijft de cv ketel nog ff hangen als zijnde in een hybride vorm met 1000 ltr buffer voor de wp.
    Maar ja daar moet je wel ruimte voor hebben of zoals gezegd ruimte voor op wille geven op de begane grond.
    En kijk niet alleen naar de cop bij 17 graden maar bekijk hem ook eens bij -7 wanneer je hem echt het hardst nodig hebt.
    En hybride in deze tijd heb je nog keuze gas of elektra op basis van prijs instellen.
    En je bent niet van een bron afhankelijk!
    Stroom is nu al een ramp en dat word nog erger einde is nog niet in zicht!

Uit 1 kuub gas haalt een CV ketel zo'n 9 Kwh warmte
    Zeg dat een kwh nu zo'n 30 cent kost, en een kuub gas zo'n 1,30.

dan is de warmtepomp goedkoper vanaf een COP van 9*0,3/1,3=2, Aangezien warmtepompen een Scop (seasonal, gemiddeld over het jaar in nederland) rond de 5 hebben, en zoals boven aangegeven, bij extreme temperaturen 2, is de warmtepomp dus altijd goedkoper.

Als je meetelt dat die COP van 2 nul tot enkele dagen per jaar is, en je voor een gasaansluiting ook vastrecht moet betalen, en dat al jaren de trend is dat de belasting op gas omhoog gaat en electra omlaag, zou ik vanuit kostenstandpunt mijn gasaansluiting niet aanhouden.

Over een paar jaar wordt het leuk.
    Monteurs zijn er te weinig, terwijl de pompen nu nog nieuw zijn.

Pomp kapot in december?
    In mei bent u aan de beurt..
    En gas ketel krijg ik meestal wel weer aan de praat, hoewel ik dat niet meer mag doen, een warmtepomp is toch een tandje lastiger.

Persoonlijk zou ik trouwens wel van het gas af gaan en dan hout erbij voor als het nodig is. (maar dat wordt ook snel lastiger gemaakt)

Zolang we niet allemaal hetzelfde kiezen, is er hopelijk een buurman, familie of vriend waar het nog warm is als er een bron uitvalt.

Als een warmtepomp kapot gaat dan is er meestal niet veel meer aan te doen. gewoon vervangen, kans is groot dat je dat dan zelf kunt doen. Warmtepompen gaan minder snel in storing dan een cv ketel. Ik neig naar een hybride oplossing, ik zal een nieuw topic starten want bij hybride loop ik weer tegen een ander probleem aan..

• Like
    Waarderingen: Jackd

Login

Je wachtwoord vergeten?
    Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
    or Log in via