3 fase/aardlek DRAMA !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben bezig met een meterkast renovatie , o.a. oude stoppen vervangen voor automaten . nou heb ik een compleet nieuwe kast gekocht voor 3x 63a , (kapsalon)

aansluitvolgorde als volgt :

een 4 polige 3fase hoofdschakelaar - 3fase kwh meter - 2x 40a 3fase aardlekschakelaar - 2x5 groepen .

het volgende is het probleem : ik heb alles overgenomen zoals het zat dus fase1 zat op groep 1,2 en 3 - fase2 op groep 4,5 en 6 - fase3 op 7,8,9 en 10
in de nieuwe kast zit het precies zo , maar zodra ik groep 5 (fase2) aansluit valt deze groep en de 2 aardlekschakelaars uit . maar zet ik deze op groep 3 erbij (dus fase1) dan blijft alles werken.

rara hoe kan dit ?

In ieder geval heb je een aardlek te weinig, er mogen maar 4 groepen op 1 aardlek.

99% dat je of ergens een nul gekruist hebt of 2 groepen door elkaar hebt lopen.

Dank voor je antwoord headhunter maar hoe bedoel je nul gekruist ?
nul (de blauwe) is toch gewoon nul ?

de nul loopt vanaf de hoofdschakelaar naar de kwhmeter naar de ene aardlek gelust naar de andere aardlek

aardlek is 3fase daar kunnen toch gewoon per fase max. 3 groepen op ?

het zit nu alsvolgt :

liander levert 3x63A

hoofdschakelaar 4polig 63A

3fase kwhmeter 80A

(aardlek 1- 40a - 3fase) :
fase1 naar groep 1en2 - fase2 naar groep 3en4 - fase3 naar groep 5

(aardlek 2- 40a - 3fase) :
fase1 naar groep 6en7 - fase2 naar groep 8en9 - fase3 naar groep 10

graag een reactie van iemand want ik snap niet wat ik fout doe !

alvast bedankt

Lampie2000 schreef:
maar zodra ik groep 5 (fase2) aansluit valt deze groep en de 2 aardlekschakelaars uit . maar zet ik deze op groep 3 erbij (dus fase1) dan blijft alles werken.

Wat bedoel je hier mee? Valt de automaat van groep 5 en de aardlekken uit? En wat zet je op groep 3 er bij?

Op een 3fasen aardlek mogen maximaal 4 groepen

fase 1 groep 1 en 2
fase 2 groep 3
fase 3 groep 4

fase 1 groep 5
fase 2 groep 6 en 7
fase 3 groep 8

fase 1 groep 9
fase 2 groep 10
fase 3 groep 11 en 12.

Met een gekruiste 0 word bedoeld dat een 0 van groep 3 bv op de automaat zit van groep 5.
ook kan er onderling een verbinding zijn in de installatie.

Wat doe je allemaal in de kapsalom dat je zulke hoge hoofdzekeringen nodig bent? Kost je een vermogen aan vastrecht, vaak onnodig.

Succes.

In jouw installatie moet een hoofdschakelaar zitten, voor de meter is het niet jouw installatie en dus voldoe je daarmee niet aan de eisen.

Daarbij lijkt 3x63 mij (net als xr8) ook niet logisch, daarmee kun je in theorie dus 189 ampere verbruiken. Met het aantal groepjes wat je hebt kun je dat NET halen als je het zou willen (kom je op 1a teveel per fase)! Dit kost echt veel geld wat zo over de balk gaat. Beter snel over nadenken hoeveel er echt nodig is en laten wijzigen, die eventuele kosten zijn binnen het jaar, misschien zelfs korter, terugverdient.

Dat een aansluiting 3x63A is, wilt niet per definitie zeggen dat dat ook als zodanig gefactureerd wordt. Kan best zijn dat dit alleen administratief is aangepast.
Denk trouwens dat het 'verlichten' van de aansluiting het probleem met de ALS niet oplost ;)

Zal het probleem inderdaad niet oplossen. Kom in de praktijk vaak tegen dat de mensen veel te zware aansluitingen hebben en daar fors voor betalen zonder het in de gaten te hebben. Je praat hier over grote bedragen waar je niets aan hebt.

Succes.

Leensen schreef:
(...) Denk trouwens dat het 'verlichten' van de aansluiting het probleem met de ALS niet oplost ;)
Ik denk dat Headhunter al prima heeft uitgelegd waar het in zit, dat herhalen heeft weinig nut.
Leensen schreef:
Dat een aansluiting 3x63A is, wilt niet per definitie zeggen dat dat ook als zodanig gefactureerd wordt. Kan best zijn dat dit alleen administratief is aangepast.(...)
Ja, kan, kan ook zijn dat ie de stroomrekening van de buren 2 huizen verderop betaalt... alles kan, alleen is de waarschijnlijkheid iets minder groot ;).

De kapsalon is een onderdeel van een groot pand met meerdere bedrijven , dus die 3x63a hebben we wel nodig , maar goed dit is het probleem niet , ik ga even aan de slag met de info van headhunter , wordt pas in januari , maar ik laat wel even weten hoe dat gaat , dus gewoon een derde aardlek erbij plaatsen.

iedereen alvast bedankt en fijne dagen !

@ Atmoz:

ja beide aardlekken en de groep 5

op groep drie zet ik dus de wcd's die eigenlijk op groep 5 moeten.

maar ik ga even de config van headhunter proberen. en dan zie ik wel , als het dan nog niet werkt dan plaats ik wel een foto met beschrijvingen er bij

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via