Ik ga binnenkort mijn nieuwe huis betrekken.
Het huis (bj '92) is gasloos en voorzien van Lucht/Water Warmtepomp (met vloerkoelingsmogelijkheden).
Nu zitten overal de conventionele radiatoren er nog in.
Bij betrekking zal ik zowel de begane grond als bovenverdieping van vloerverwarming voorzien.
Beneden wordt het ingefreest in een 5 cm zandcement dekvloer.
Boven ben ik er nog niet helemaal uit. De dekvloer is hier 3 cm, maar alle elektra leidingen lopen over deze vloer.
Ik kan echter nergens achterhalen of deze in beton gestort zijn, of in de dekvloer zitten. Dus wellicht moet ik hier voor een droog opbouw systeem kiezen. (de vloer wordt afgewerkt met laminaat). Dus misschien wordt dit een open systeem (zonder dichtsmeren).
Qua oppervlakte kom ik ongeveer aan 26 groepen.
16 beneden, en 10 boven.
Ik twijfel nu of ik dit met 2, of met 4 open verdelers moet doen.
Met 2 verdelers ben ik heel veel buislengte kwijt aan transport. Daarnaast krijg ik in dat geval 32 (beneden) en 20 (boven) buizen naast elkaar, wat ook niet heel praktisch is. 4 verdelers zijn echter weer een stuk prijziger. En ik weet niet of er ook nog andere nadelen aan zitten, aan de toepassing van zo veel verdelers.
Wat is de beste methode?
En kan ik simpelweg overal 25mm pex transportbuizen aanleggen met T-stukken naar de verdelers? Of moet ik daarvoor ook het debiet compleet uitrekenen om richting iedere verdeler dezelfde flow te krijgen?
Dit zou de situatie worden met 2 verdelers
- 1 x 16 groeps verdeler beneden in de hal (vloerverwaminr komt ook in de garage en bijkeuken)
- +/- 6 meter transport naar de verdeler (via de kruipruimte van de woning)
- 1 x 10 groeps verdeler boven
En dit met 4 verdelers
- 1 verdeler beneden met 10 groepen in de hal
- 1 verdeler beneden met 6 groepen in de garage (tbv garage, bijkeuken, keuken, en evt stukje woonkamer)
- 1 verdeler boven met 6 groepen voor de bovenste slaapkamers + badkamer
- 1 verder boven met 4 groepen voor de onderste slaapkamer + washok.
Het huis (bj '92) is gasloos en voorzien van Lucht/Water Warmtepomp (met vloerkoelingsmogelijkheden).
Nu zitten overal de conventionele radiatoren er nog in.
Bij betrekking zal ik zowel de begane grond als bovenverdieping van vloerverwarming voorzien.
Beneden wordt het ingefreest in een 5 cm zandcement dekvloer.
Boven ben ik er nog niet helemaal uit. De dekvloer is hier 3 cm, maar alle elektra leidingen lopen over deze vloer.
Ik kan echter nergens achterhalen of deze in beton gestort zijn, of in de dekvloer zitten. Dus wellicht moet ik hier voor een droog opbouw systeem kiezen. (de vloer wordt afgewerkt met laminaat). Dus misschien wordt dit een open systeem (zonder dichtsmeren).
Qua oppervlakte kom ik ongeveer aan 26 groepen.
16 beneden, en 10 boven.
Ik twijfel nu of ik dit met 2, of met 4 open verdelers moet doen.
Met 2 verdelers ben ik heel veel buislengte kwijt aan transport. Daarnaast krijg ik in dat geval 32 (beneden) en 20 (boven) buizen naast elkaar, wat ook niet heel praktisch is. 4 verdelers zijn echter weer een stuk prijziger. En ik weet niet of er ook nog andere nadelen aan zitten, aan de toepassing van zo veel verdelers.
Wat is de beste methode?
En kan ik simpelweg overal 25mm pex transportbuizen aanleggen met T-stukken naar de verdelers? Of moet ik daarvoor ook het debiet compleet uitrekenen om richting iedere verdeler dezelfde flow te krijgen?
Dit zou de situatie worden met 2 verdelers
- 1 x 16 groeps verdeler beneden in de hal (vloerverwaminr komt ook in de garage en bijkeuken)
- +/- 6 meter transport naar de verdeler (via de kruipruimte van de woning)
- 1 x 10 groeps verdeler boven
En dit met 4 verdelers
- 1 verdeler beneden met 10 groepen in de hal
- 1 verdeler beneden met 6 groepen in de garage (tbv garage, bijkeuken, keuken, en evt stukje woonkamer)
- 1 verdeler boven met 6 groepen voor de bovenste slaapkamers + badkamer
- 1 verder boven met 4 groepen voor de onderste slaapkamer + washok.