2 schakelaars 1 lamp hoe aansluiten - zie foto

Hallo,

Ik zit even met het aansluiten van 2 schakelaars op 1 lamp. Bedoeling is bij binnenkomst op de slaapkamer zit een schakelaar om het licht aan te doen, en nu heb ik een kabel getrokken met nog een schakelaar voor naast het bed. Echter krijg ik niet voor elkaar dat als ik hem aandoe ik vanuit bed hem niet kan uitdoen. Ik heb 0 kennis van elektra maat heb het nu zoals de foto aangesloten. Waar ga ik mis ?

Bedankt alvast!

20250309_125431.jpg

20250309_125510.jpg

20250309_125532.jpg

Ik heb 0 kennis van elektra maat heb het nu zoals de foto aangesloten.
Dat is duidelijk te zien aan het gegeven dat je een snoer hebt gebruikt om deze schakelaars aan te sluiten en geen vaste bedrading. Daarbij het je geel-groen misbruikt ten behoeve van een schakeldraad. Het geheel kan zo niet werken en mag zo ook niet aangelegd worden.

Je zou het moeten bedraden met een vaste leiding met VD-draad volgens de methode vermeld in deze topics:

Dan zul je wel een en ander anders moeten (laten) aanleggen, want zo'n los snoertje voor een wisselschakeling is niet toegestaan.

Ik raad je daarom aan om de originele schakelaar te vervangen door een draadloos te bedienen schakelaar en gebruik te maken van een draadloze afstandsbediening. Afstandsbediening om op de wand te monteren of als echte afstandsbediening.

Die drie draden op de foto zijn niet toegestaan om zo te gebruiken, het is gewoon gevaarlijk zelfs. Blauw en zeker geel/groen mogen niet op deze manier op een schakelaar worden aangesloten.

Vandaar dat er waarschijnlijk weinig advies komt.

Met een buis met 3 zwarte draden of een kabel met de kleuren bruin-zwart-grijs, is het wel degelijk mogelijk om een tweede schakelaar aan te sluiten.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via