2 fase kookplaat op krachtstroom aansluiten

Dag allemaal,

Situatie is als volgt. Ben sindse deze week in het bezit van een 2 fase kookplaat (Etna KI1160ZT).
Vorig jaar is de meterkast aangepakt en hebt een krachtstroom groep laten aanleggen, om op inductie te gaan koken. Huisaansluiting is 3x25.
Er is een kabel naar de keuken getrokken met perilex wandcontactdoos op 3 fase.

Als ik de aansluitingen zie in de kookplaat en het aansluitschema (rechtst) kom ik er niet helemaal uit, vanwege de N1 en N2.
1 nul aansluiten zou toch voldoende moeten zijn? In dit geval zou ik de blauwe draad willen gebruiken, maar waar laat ik de grijze(N1)? Of is deze gedachte onjuist en moeten beiden draden onder 1 klem in de perilex stekker?

Hoor graag van jullie.

1.jpeg
3.jpeg
4.jpeg
5.jpeg

De grijze draad is in jouw geval L3 (3e fase), deze wordt dus niet gebruikt bij een 2 fase kookplaat. En mag dus absoluut niet in contact komen met 1 van de andere draden. 1 draad (blauw) voor de nul is afdoende.

L3 moet ergens worden losgekoppeld en goed worden geïsoleerd.

Let wel op dat bijvoorbeeld je oven dan op L3 zit aangesloten in je meterkast. Als je oven op dezelfde fase zit aangesloten als je kookplaat zou die overbelast kunnen raken.

Laatst bewerkt:
Voordat je iets gaat aansluiten moet je een aantal dingen even duidelijk hebben...

Je zegt krachtstroom.. maar dat komt heel weinig voor in woonhuizen.
Naar mijn weten is er een verschil in 3fase x230 25A - en krachtstroom 3x400V.

Op het aansluitschema links dat suggereert dat er een aansluiting moet zijn van 3fase 400V krachtstroom. Dus als jouw installatie geen 400V kan leveren dan lijkt mij dat die niet de juiste aansluiting is.

Maar meestal worden dit soort 2fase kookplaten op een fornuisgroep aangesloten:
Schermafbeelding 2025-01-16 om 06.38.32.png

Deze kunnen ook gewoon op een 1fase aansluiting en sturen 2x230v 16A met 2x null.
Deze groep moet je combineren met de rechter aansluitschema en dan goed op de bedrading letten in het stopcontact.

Ik vermoed dat jouw installateur een 3fase perilex heeft aangelegd ipv 2F+2N. Dat moet je dus ook even onderzoeken.

Kortom, ik zou nog niks aansluiten en eerst even exact weten wat nu de situatie is in jouw geval

@Nth
Ik zie een 4 polige hoofdschakelaar en een kracht groep.
Dus 3 fase aansluiting, wat in de volksmond krachtstroom is.
Dan meet je tussen de fases 400 Volt.
In België komt 230 Volt tussen de fases nog wel vaker voor, in Nederland maar zeer zelden.

• Like
Waarderingen: Walker
Dus 3 fase aansluiting, wat in de volksmond krachtstroom is.
Dan meet je tussen de fases 400 Volt.
Oh, misschien heb ik het mis dan. ik dacht altijd dat de term krachtstroom 3x400v was met 230v tussen de fases en 400v met de null. Dus echt is voor machinale toepassingen etc.

***Na het googelen zie ik idd dat er tussen 3 fases 400v is en 230v met de null. dan heb ik dat verwisseld in mijn hoofd. Dus je hebt gelijk. Bedankt voor de opheldering.

• Like
Waarderingen: Walker
Terug naar de vraag:
Uitgaande van een kant en klare stekker:
Als in de perilex wandcontactdoos de L3 niet aangesloten is, dan kan het zoals op de foto. Maar normaal wordt die wel aangesloten en dan zou het samenvoegen van grijs en blauw kortsluiting maken.

Alleen blauw aansluiten is voldoende. Grijs mag niet gaan zwerven, dus afknippen.

Bij de meeste merken is er een brug nodig tussen N1 en N2 als het op deze manier aangesloten wordt. In een ander topic heeft iemand de weerstand gemeten en is daar tot de conclusie gekomen dat de N1 en N2 intern doorverbonden zijn.
(dat zou dan inhouden dat 2n+2l niet toegestaan is, maar dat is een andere discussie)

NB:
wat ook kan is dat het snoer plaatje over de kant gaat waar de stekker op komt. Dan is het prima om het op de kookplaat zo te laten en in de stekker blauw en grijs samen te voegen.

@Jackd In de wandcontactdoos is de L3 aangesloten. Tevens heb ik zojuist (ook) weerstand gemeten tussen N1 en N2 die met elkaar bevestigd zijn aan de kookplaat.

Het snoer plaatje waar je over hebt, is inderdaad de kant waarop de draden aan de perilex stekker vastgezet moet worden.
Dus concreet. Grijs en blauw samenvoegen en niet (grijze draad) afknippen?

1.jpeg
2.jpeg

Tevens heb ik zojuist (ook) weerstand gemeten tussen N1 en N2 die met elkaar bevestigd zijn aan de kookplaat.
Heb je een (hoge) weerstand gemeten of juist geen weerstand gemeten. (dit is zowel serieus als grappig bedoeld)
Hoge weerstand: N1 en N2 zitten intern niet verbonden: grijs en blauw moeten samen.
Geen weerstand: N1 en N2 zijn intern verbonden: dan maakt het niet uit of je ze samen voegt of grijs afknipt.

Ofwel: samen voegen en beide op de N aansluiten en je zit goed.
Dan heb je wel een stekker nodig die geschikt is voor 2 draden onder één schroef of er mag één adereindhuls op die de 2 verbindt.
(afknippen is dus wat makkelijker)

Uiteindelijk ervoor gekozen om de grijze draad af te knippen, aangezien het een gepruts was om ze samen in een dubbele adereindhuls te persen. Dank voor de input!

Ik meen te lezen dat het gewoon werkt nu toch? Dus weer een klus geklaard dankzij :super:

En daarbij is een 3 fase groep altijd beter dan een kookgroep,
Je verdeelt het grote vermogen over 3 afzonderlijke fasen (en niet over 1).
En (vrijwel) alle kookplaten werken wél op een 3 fase groep maar niet altijd op een kookgroep (kookgroep is typisch iets Nederlands).
3 fasen is altijd flexibeler, daar kun je alle kanten mee op, nu en in de toekomst.

• Like
Waarderingen: Jackd
Kan iemand mij helpen iets te begrijpen...

Op een perilex kunnen 5 aders en er zijn (naar mijn weten) 2 aansluit manieren:
F1-N1-F2-N2-A voor op fornuisgroep.
of F1-F2-F3-N-A voor 3fase.

Waarom staat er dan in het diagram van bericht #1 de grijze en blauwe samen bij een 3fase aansluiting? Dan ontstaat er toch kortsluiting?

Dan ontstaat er toch kortsluiting?
Nee, die ontstaat niet. Die zou ontstaan, als je de fase die vanuit de groepenkast komt, zou samenvoegen met de nul (die ook uit de groepenkast komt).

Hier worden de twee nulleidingen, die vanuit de kookplaat komen, samengevoegd tot de nul aan de spanningsvoorziening. Volkomen logisch (vind ik).

Moet je plaat er wel geschikt voor zijn voor 3 fase.
Vrijwel elke kookplaat in Nederland verkrijgbaar is (ook) geschikt voor 3 fase, althans wellicht niet zozeer puur 3 fase maar dan toch op z'n minst 2 van de 3 beschikbare fasen. En nogmaals altijd beter om zo'n aansluiting te gebruiken omdat je dan het vermogen over de verschillende fases kunt verdelen.

Zie jij een aardlek voor die kracht groep?
Die vraag is toch helemaal niet aan de orde? Ik weet niet of er nog meer in de meterkast zit en kan ook niet goed onderscheiden wat er wel te zien is.
Daarbij is er ook nog een mogelijkheid om een dedicated apparaat zonder aardlekautomaat aan te sluiten (als de aarde goed geregeld is).

En bij het toevoegen van een kookgroep, zoals jij onnodig voorstelde, zal er ook iets met een aardlek moeten gebeuren, dus ik snap je opmerking niet helemaal.

Deze kookplaat is 2 fase/ nul en geen krachtvoeding. Dus kookgroep.
Dat kan heel simpel aangepast worden, tenzij iemand te beroerd is om geld uit te geven

Als ik een nieuwe kast configureer, en vergeet een aardlek dan staat er in het rood u moet nog iets toevoegen.
Bij mij zou die kracht automaat er uit gaan, en vervangen worden door kook groep en 2 losse reserve groepen.

Als het volgens jouw zeggen een 2 fase is, dan kom je er dus niet met een kookgroep want die draait op 1 fase (en 2 groepen).
Een "kookgroep" verdeelt over 2 fasen bestaat voor zover ik weet niet. Dan ga je (in NL) naar een 3 fasen aansluiting en dus een 3 fasen automaat. Die prima te gebruiken is voor een 2 fase/groepen kookplaat.

• Like
Waarderingen: Jackd
Speciaal voor jou L1 L2 N1 N2 Dus een kookgroep. Configureer een kast op een andere site dan zie je het van zelf. Ik heb ze nog nooit anders bedraad geleverd gekregen, zit achter aardlek met 2 groepen.

Gerelateerde klussen

Reacties
4
Weergaven
548
Keuken
Lexitron
Reacties
4
Weergaven
923
Keuken
Jordy101
  • MikeMike85
  • Keuken
  • 1
  • 848
Reacties
1
Weergaven
848
Keuken
S.oldeerbout
Reacties
4
Weergaven
1K
Keuken
Vonken_trekker
Reacties
5
Weergaven
3K
Keuken
Sleutelmeneer

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via