2 balken als 1 geheel laten werken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dag mensen,

De balken in het plafond van de slaapkamer bestaan uit 2 delen die op elkaar gespijkerd zijn. (Er ligt een plat dak boven, en die 2e balk was om een afschot te maken.)
Nu is die verbinding niet sterk genoeg om ze als één balk samen te laten werken.

Beetje extra sterkte is nooit weg, en er moet toch nog rachelwerk op komen, dus dacht ik eraan om een 89x38 balkje aan weerszijden van de combinatie te zetten, met lijm en ankernagels of schroeven.

Het is de bedoeling dat de 2 balken samen verstijven en als 1 geheel gaan werken.

Het bovenste plaatje is de huidige situatie, het onderste het plan:

19978_balkverstijven_1.jpg


Lijkt dat een goede manier? En wat is dan qua kracht aan te raden voor het vastzetten van die SLS'jes: houtdraadbouten, schroeven, ankernagels?

Dank wederom,
Wim
 
Is het niet beter om over de hele lengte en hoogte van de 2 balken een plaat multiplex te schroeven? Desnoods aan beide zijden.
 
SlS ?

Als ik Google krijg ik :

*Society of Legal Scholars
*Sodium Lauryl Sulfate
*Scheveningen-Luxemburg-Scheveningen
*Swiss Light Source
*Society of Laparoendoscopic Surgeons

Maar of dat wat met hout te maken heeft ?
 
Scandinavian Lumber Standard

Ik verzin ze ook niet...

Maar SLS (of CLS) is dus een sjieke afko voor een latje/balkje...

(en wanneer wordt een latje een balkje?)
 
Mooi eh, dat sketchup :)

Wat Frank zegt..
Wanneer je over de gehele lengte en ook hoogte een plaat van bv 12mm schroeft heb je niet alleen een stevige verbinding maar ook een draagconstructie die meer kan dragen :)
 
De balken blijven deels in het zicht, die nieuwe balkjes (inderdaad aan weerszijden) zijn tegelijkertijd de rachels voor gipsplaten die tussen de dakbalken komen.

Een plaat multiplex over de hele hoogte van de balk lukt daarom niet... een strook multiplex van ong 10cm hoog over de lengte van de balk zou wel kunnen, als dat sterker is dan dat vuren sls'je.

Zou het toch kunnen op de voorgestelde manier?
 
Wanneer de balken nu niet doorzakken kunt u met de balkjes van 89 x 38 meer dan genoeg stevigheid krijgen.
 
Yeki schreef:
Scandinavian Lumber Standard

Ik verzin ze ook niet...

Maar SLS (of CLS) is dus een sjieke afko voor een latje/balkje...

(en wanneer wordt een latje een balkje?)

Waarbij CLS staat voor Canadian Lumber Standard.
 
Dank, mooi dat deze manier wel gaat werken.

Dan het constructief vastzetten - er komt sowieso een laag constructielijm tussen. En dan met houtdraadbouten, schroeven of ankernagels? Of maakt het weinig uit? Hoeveel zouden erin moeten?
 
Om de dertig cm een spaanplaatschroef van 6 x 70 moet in combinatie met de lijm voldoende zijn, gebruik wel kwaliteitsschroeven en geen goedkope meuk.
De schroeven om en om aan de onder- en bovenkant zetten, soort zigzag model.
De kleine balkjes met 6 mm voorboren, dan worden ze mooi strak tegen de andere balken getrokken, de lijmverbinding is dan ook sterker.
 
Wamelis schreef:
constructielijm tussen

In het kader van goed-beter-best zou je nog ipv een 1k PU-constructielijm (die op zich al erg goed is als je passing maar nauw genoeg is) een 2K houtlijm kunnen gebruiken.

Daarmee kan je 2 werelden aan elkaar plakken :lol:
 
@ Jan:
Dank, het schroefadvies is duidelijk!

@Cyruse:
Ik moet bekennen dat me nooit helemaal duidelijk is geworden welke van al die verschillende lijmen in welke situatie het best is...
Tot nu toe heb ik vooral met kokers Pu tix bruislijm gewerkt, dat leek me wel handig omdat er altijd spleten en slechte passingen zijn. (En die ene keer dat het ik achteraf weer los moest halen was de lijm sterker dan het hout, dus dat gaf vertrouwen.)
Is er een heldere richtlijn te geven over welke lijm in welke situatie het best is?
 
Wamelis schreef:
@ Jan:
Tot nu toe heb ik vooral met kokers Pu tix bruislijm gewerkt, dat leek me wel handig omdat er altijd spleten en slechte passingen zijn. (En die ene keer dat het ik achteraf weer los moest halen was de lijm sterker dan het hout, dus dat gaf vertrouwen.)
Is er een heldere richtlijn te geven over welke lijm in welke situatie het best is?

Die PU bruislijm is een uitstekende lijm, maar voor een bombestendige verbinding moet nou net de passing wel goed zijn. Spleten en slechte passingen worden door de bruislijm wel gevuld, maar de sterkte is dan niet optimaal. Een houtverbinding met PU lijm waarbij heel veel 'naar buiten' is gebruisd is vrij simpel uit elkaar te trekken.

2 komponenten houtlijm is wat minder kritisch als het op de passing aankomt.

Overigens dien je in beide gevallen altijd in combinatie met bevestigingsmateriaal (schroeven e.d.) te werken.

De grootste verschillen in houtlijm zit hem in de buiten of binnen toepassing (oftwel: al dan geschikt voor watervaste verbindingen) en daarna hangt het van de toepassing af. Voor een meubeltje binnenshuis voldoet een witte houtlijm prima, voor een dorpelreparatie aan een kozijn zou ik 2k lijm gebruiken, etc.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan