1 pijps systeem

Hallo,

Ik heb laatst bij mij de bovenverdieping verbouwd en daarna voor het eerst sinds ik hier woon de verwarming op 2 slaapkamers aan gehad.

Die werden niet perse heel erg warm. Nu krijg ik van een loodgieter te horen dat mijn buizen raar zijn opgebouwd.
Heb een tekening bijgevoegd van hoe het nu zit.

Dus er komt een aanvoerleiding van mijn ketel, die gaat naar de radiator.
Dan zitten de aan en afvoer van de radiator op diezelfde leiding aangesloten en gaan dus zo door naar de volgende kamer. Vanaf daar gaan ze retour naar de ketel.

Vroeger zaten daar nog aftakking naar de benedenverdieping, maar dat is inmiddels vervangen voor vloerverwarming.
Het eerste plaatje is zoals het nu zit aangesloten.

Als ik het aansluit zoals op het onderste plaatje, zou het dan goed moeten werken?

Verwarming.jpg
Verwarming-2.jpg

Dat hangt er van af.
Als je de aansluitingen gaat maken zoals op het tweede plaatje dan heb je daar een 2 pijps systeem.
Het nadeel kan zjin dat je dan niet weet hoe de rest van de installatie zich gaat gedragen,
je verandert dan een belangrijk deel van je installatie. De balans is dat totaal anders.
Een ander nadeel kan zijn dat de ruimte van de radiator links niet meer warm genoeg wordt.
Bij een 1 pijps systeem zoals bij het eerste plaatje is de 2e radiator in verhouding altijd groter
gekozen omdat het water wat daar binnenkomt een lagere temperatuur heeft.

Dit zijn de enige 2 radiatoren die nog in dit systeem zitten. De rest is vervangen voor vloerverwarming of gaat vanaf de ketel apart naar de badkamer. Dus ik denk niet dat het systeem zich dan helemaal anders gaat gedragen (correct me if i'm wrong).
Het probleem is nu naar mijn idee, dat de verwarmingen ook niet echt in serie staan. De aan en afvoer van beide radiators zitten gewoon aan dezelfde standleiding. Daarom gaat de flow ook niet perse door de radiator om het zo maar te zeggen.

Ze staan inderdaad niet in serie, in de leidingen zit een schotje net na elke aanvoerleiding naar de radiator.
Dit schotje zorgt voor wat extra weerstand waardoor er in elk geval warm water door de radiator
gestuurt wordt.
Ik zou hier het leidingwerk wat aanpassen of helemaal vervangen waardoor het als een 2 pijps
systeem gaat werken.

Bedankt voor de terugkoppeling.

Ik zal in de gaten houden hoe warm ze nu eigenlijk worden. Zo vaak staan ze niet aan en als het door dat schotje goed genoeg werkt naar mijn zin, denk ik dat ik het zo laat.
Anders weet ik in ieder geval hoe ik het aan moet passen.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via