1 groep werkt niet na kortsluiting

Hoi allemaal!

Ik had twee lampen op 1 plafond lichtpunt aangesloten, wilde daar 1 van maken en trok er 1 snoer uit, liet de andere snoer erin en vervolgens zette ik de schakelaar weer aan. Het maakte een knal bij het lichtpunt en de schakelaars gingen weer uit. Ik stond erbij en zag dat het groep 1 was.
Bij de aansluiting met de snoer aan het plafond, zag het er een beetje zwart uit en ik heb de snoer er uit gehaald. Dus nu zit er niks aangesloten op dat lichtpunt. Als ik nu de schakelaars aanzet, gaan alle schakelaars weer naar boven maar groep 1 doet het helemaal niet meer. Niks doet het meer van die groep.

Wat kan ik hieraan doen???
Alvast dank!!

Ik had twee lampen op 1 plafond lichtpunt aangesloten, wilde daar 1 van maken en trok er 1 snoer uit, liet de andere snoer erin...
Ik denk dat je dit nog even wat nader zou moeten uitleggen. Want snoeren horen niet thuis in leidingen door plafonds en eigenlijk kan ik het zo niet goed volgen. Misschien kun je ook wat foto's plaatsen van de situatie ter plekke?
Als ik nu de schakelaars aanzet, gaan alle schakelaars weer naar boven maar groep 1 doet het helemaal niet meer.
Welke schakelaars? Die in de groepenkast? Is dat misschien een aardlekschakelaar?
Wat gebeurt er als je het hendeltje ervan weer naar boven doet, gaat ie dan meteen weer naar beneden?
Plaats daarvan dan ook even een foto, dan is het allemaal (hopelijk) wat beter te volgen.

Je moet niet vergeten: via het Internet kunnen we (gelukkig) niet bij je binnen kijken, we moeten het dus doen met de teksten die je schrijft. We weten niets van de bedrading en de groepenkast in jouw huis. Elke informatie waarvan je denkt dat het een rol kan spelen is welkom!

Beschik je ook over een multimeter of een tweepolige spanningstester en kun je daarmee overweg?

Heb je een 3-fasen aansluiting en zou het kunnen dat groep 1 de enige groep op één van de fasen is? Dan is er nu wellicht een hoofdzekering defect.

Bij de meeste slimme meters kun je op het display zien dat een fase geen spanning heeft (bijvoorbeeld van de symbooltjes bij L1, L2, L3 mist er dan één).

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via