1,5 mm2 vs 2,5 mm2

Vraag over 1,5 mm2 vs 2,5mm2.

Ik ben bezig om de electra van binnen naar buiten te verlengen. Ik wil een heater aansluiten in mijn veranda en wat tuinverlichting.

Ik gebruik een grondkabel ymvk-as 3x2,5mm2 om naar de veranda te komen. De verlichting komt op m'n schutting via speciale betonnen palen met kabeldoorvoer. Hier gebruik ik 1,5mm2 voor, dit is een kleine afstand van 2 a 3 meter.

Ik hou nog 15 meter kabel over en deze wil ik gebruiken om in de veranda 4 wcd's, twee schakelaar en een heater op aan te sluiten.

Mag dit op 1,5 mm2 of moet ik hiervoor 2,5mm2 gebruiken?

Afstanden vanaf de lasdoos in de veranda naar bijvoorbeeld heater zijn hooguit drie meter.

Heater heb ik nog niet aangeschaft. Wat kan erop qua vermogen? Zat zelf te denken aan max 2000w.
Op dezelfde groep zit ook 4x50w verlichting. Spotjes op 230V en een TL buis en een koelkast. En dan 4x WCD.

Waarmee moet ik rekening mee houden voor m'n totale groep.
Alle vermogens optellen en dat het dan binnen de 3680w (230x16A) moet blijven?

Tussen kunnen en mogen zit nogal een verschil, 1,5mm is niet toegestaan bij algemeen gebruik in een woonhuis.

elk apparaat van 2000w of meer een eigen eindgroep.

WCD's voor algemeen gebruik moeten altijd achter 2,5 mm2. Naar de heater opzich zou 1,5mm2 kunnen mits dit een vaste aansluiting wordt.

Uit je post begrijp ik dat je de buiteninstallatie aan je bestaande installatie binnen koppelt.
Het is verstandig om voor buiten een aparte groep aan te leggen. Dus vanaf de meterkast scheiden van je installatie binnen.

Op een eigen aardlekautomaat.

Dit omdat een installatie buiten kwetsbaarder is en je bij een defect binnen ook gedeeltelijk geen spanning hebt dan.
Daarbij komt dat je buiten redelijk wat energie gebruikt: heater, WCD's en verlichting.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan