Demonteren deurkozijn

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo allemaal,

Ik ben een redelijke klusser met aardig wat klus jaren achter de rug, alleen zit ik nu met een lastige situatie.

Zonder het te "slopen" wil ik de balk hierboven plus de glazen plaat uit de deurpost halen.. Dit lijkt mij een standaard deurpost uit het jaar 2000, nou heb ik elke manier geprobeerd en ik krijg het niet los.

Het raam kan naar beneden veren en de kunststof raam randjes krijg ik wel los..

Een foto (of 2, 3, 4... :)) zegt meer dan duizend woorden..

zie hieronder..

Het raam
49620_IMG_3252_1.jpg

49620_IMG_3253_1.jpg

Het "mechanisme??"
49620_IMG_3255_1.jpg

De lipjes waarmee de kunststof stripjes vast zaten naar binnen buigen.
Daarna het glas naar beneden trekken en naar je toe kantelen.

Volgens mij zijn het gipsen muurtjes en is het muurtje in de holle ruimte van het kozijn gezet.

Je kan aan de onderkant van de stijl proberen of je de stijl weg kan drukken van de muur af , maar ik denk dat je 1 muurtje moet slopen om het eruit te krijgen.

Succes,

Erwin

Slopen is niet nodig. Die kozijnen zitten meestal geklemd op houten latten die aan de muur bevestigd zijn. In de stijlen zitten kunststof afdek dopjes. Hierachter zit een schroef, waarmee je het klem mechaniek bedient. Om enkel de dwarsbalk te verwijderen, vermoed ik dat je eerst het hele kozijn zult moeten demonteren.

Is het niet zo dat er in de dwarsbalk ook 2 metalen beugels zitten die je naar binnen moet schuiven?Met deze beugels hangt de balk in de stijlen.
Als je het glas eruit hebt moet je dat van boven af kunnen zien.

Over het algemeen is het zo dat je dit type kozijn niet kan gebruiken zonder de balk boven de deur.

Sxnder heeft gelijk. In het kozijn zitten kunststof dopjes deze eraf halen en de klem is los. vervolgens kun je de stijl van de muur wegschuiven.

Als je de stijl wegschuifd trek je de bovendorpel iets mee. hierdoor word er een soort hoekklem zichtbaar. Deze kun je loshalen. hetzelfde kunstje kun je nu weer met de bovendorpel doen, door deze ook iets naar onder te trekken. Ook hier de beugel loshalen en je dorpel is los.

Je houdt in het kozijn nu wel de aansluitpunten voor die dorpel over. Als je dus van plan bent om een plafondhoge deur toe te passen is dat niet echt mooi!!

Succes!!

Ik heb precies hetzelfde probleem. Dus de kunststof glaslatjes heb ik er af, maar het raampje lijkt niet ver genoeg naar beneden te veren om hem eruit te laten kantelen. Is dit toch de enige manier om dit te doen? Of kan ook de boven lat gedemonteerd worden, voordat het glas eruit is?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via