Binnenzijde isoleren schuindak - geperste stro-kartonplaten

Akeppel

  • #1
Ik wil graag het schuine dak van ons huis aan de binnenzijde isoleren. Ik ben via de zoek functie van het forum al een heel stuk wijzer geworden maar ik wil voor de zekerheid aan jullie vragen of de gevonden informatie in mijn geval ook klopt?

Dakbeschot (zie foto, hoe heten deze platen?) -> dampdoorlatende folie -> isolatie -> dampdichte folie -> afwerking met gipsplaat.

Als ik de pannen wegpak kijk ik direct op het dakbeschot dus er zit aan de buitenzijde geen dampdichte folie.



Nu heb ik nog een tweede vraag. Aan de beide uiteindes van het dak zitten behoorlijke kieren (zie tweede foto). Wat is de beste manier om dit dicht te maken? Is dit met PUR schuim of kan ik beter steenwol gebruiken en afwerken met bijv underlayment?

 

Fiesiekus

  • #2
Het zijn geperste stro-kartonplaten.Ik weet niet of deze dampdoorlatend zijn; zo niet dan heeft een dampdoorlatende folie tussen isolatie en deze platen, weinig zin.

Verder heb ik eens zo'n lelijke hoek weggewerkt door een opstaand randje van vurenhouten planken (25 cm hoog) te plaatsen; is de hoek uit het zicht en ben je van het stof af.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Die platen zijn dampdoorlatend. Maar waarom zou je daar dit soort folie willen hebben.
Als je gaat beginnen duw dan als eerste in die kieren een strook PE folie van voldoende breedte. :wink:
Kan je daar mooi de rest van de dampremmer op aan helen.
*wgb*
 

Akeppel

  • #4
Dus als ik het goed begrijp is de dampdoorlatende folie in mijn geval niet nodig? Gewoon isolatie ertegen en zorgen dat het dampdicht is en afwerken.

Wat betreft die lelijke hoek, kan ik daar gewoon een plank voorzetten en tegen deze plank de isolatie die tegen het dakbeschot komt door laten lopen en afwerken? Of moet ik achter deze plank de kieren eerst dichtmaken en achter de plank isoleren?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Zijn de ribben ook aangetast. Zo niet
Dan zou ik in die kieren eerst een strook damprem proberen aan te brengen. Planken, met de zelfde hoogte als de rib in het midden, ervoor maken, de isolatie, de damprem en ???.
Als de isolatie is aangebracht de onderste damprem met de bovenste zo luchtdicht mogelijk met elkaar verbinden.
*wgb*
 

Akeppel

  • #6
Ik snap niet helemaal wat je met de ribben bedoelt? alles is nog in goede staat buiten het stof en de spinnenwebben :oops: .

Maar heb ik het zoals ik in onderstaande foto heb getekend goed begrepen?

 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7

Zo kan het ook.
Dan heb je gelijk om achter de plank te isoleren.
Als je gaat isoleren maak je dan eerst de hoogte met de ribben vlak met isolatie materiaal en met een tweede laag tot het totale pakket.
Mijn gedachten over de damprem. Deze sluit je later aan op de damprem die je voor het isolatiemateriaal hebt aangebracht.
Als ik naar deze foto kijk lijkt het net of je houtwolcementplaten als dakbeschot hebt. Is dit materiaal grijs.
*wgb*
 

Akeppel

  • #8
Oke nu is het me duidelijk wat je bedoelt met de damprem achter de plank en het aansluiten op de damprem die voor de isolatie komt te zitten! Maar ik hoef dus achter de plank (dus bij het rode gedeelte) niks van isolatie aan te brengen ?

Ik wilde eigenlijk tegen het dakbeschot een enkele laag van 10 cm isolatie zetten. Dus niet het gebied tussen de ribben eerst opvullen. Zijn hier bezwaren tegen?

Het dakbeschot is inderdaad grijs van kleur. Veranderd dit de zaak als het houtwolcementplaten zijn? ik heb nog twee foto's van dichtbij gemaakt waarvan een foto van een stuk dat "los" zit.




 

Chathanky

  • #9
Wat zit er dan achter die houtwolcementplaten?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Dit zijn inderdaad houtwolcementplaten. De eerste post meld je geen bijzonderheden dus graag nog even een antwoord op de vraag van Chatanky.
Ik zou deze platen volledig van isolatie voorzien. Ook de isolatie op het houtwolcement achter de plank aanbrengen. Dus van de vloer tot aan de nok.
Als ik de foto bekijk dan schat ik de ribben 5 cm hoog. Hoe hoog zijn deze.
Het isolatiemateriaal wel of niet aanbrengen met een luchtspouw blijft een punt van discussie.
Ik ben voorstander om het isolatiemateriaal tegen het houtwol te plaatsen dus zonder spouw.
Ter info wat voor soort isolatie wil je gebruiken.
*wgb*
 

Akeppel

  • #11
Achter de houtwolcementplaten zitten meteen de dakpannen dus er zit verder geen folie of iets dergelijks overheen.

De ribben zijn maar 1,5 cm hoog. Met wat voor soort iets zou ik dit hoogte verschil dan kunnen opvullen zodat er geen luchtspouw ontstaat?

Als isolatie materiaal wilde ik steenwoldeken gebruiken, of raden jullie een ander soort materiaal aan
 

Chathanky

  • #12
Ik zou eerder voor isolatieplaten gaan dan voor dekens.
De steenwolplaten zijn een stuk steviger en vullen de ruimte beter op dan de dekens.
Als er niets achter zit is het geen enkel probleem. Je kunt gewoon de standaard isolatievolgorde aan houden.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #13
Nog even een aanvulling. Ik meen dat dit type plaat ook als sandwich te koop is geweest.
Een laag houtwol, isolatie materiaal, EPS dacht ik, en weer een laag houtwol.
Hoe dik zijn de platen die bij jouw zitten.
*wgb*
 

Akeppel

  • #14
De platen zijn ongeveer 20 mm dik en bestaan volledig uit "samengeperste" vezels dus er zit geen isolatie tussen.

Als ik steenwolplaten gebruik is het dan verstandig om de het hoogte verschil tussen de ribben toch nog met iets op te vullen?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #15
Ja wat is verstandig. Zelf zou ik daar niet zo'n punt van maken.
Zeker als de isolatieplaten zich ondanks het hoogte verschil toch gemakkelijk laat aanbrengen.
Op de site's van de leveranciers adviseren ze ook direct tegen het beschot.
Natuurlijk kan je nog meer moeite doen en deze ruimte met isolatie platen opvullen maar dat kost dan ook de nodige €.
*wgb*
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu