Hallo,
Al enige tijd ben ik bezig met het idee om een vrijstaande garage achter het huis te bouwen. Onder de garage wil ik een kelder van 1.8m hoog bouwen.
Het gaat om een garage van 5x5 meter met 2 elektrisch bediende deuren.
Na enkele offertes te hebben opgevraagd. Ben ik gaan twijfelen over de mogelijkheid. De offertes noemen bedragen van 80.000,- plus.
Echter na enige tijd zelf gerekend te hebben. Ben ik toch van plan om deze garage zelf te bouwen zonder aannemer. Ik heb zelf ruime ervaring met bouwen en heb genoeg tijd.
Onderstaand mijn begroting. Graag zou ik van jullie commentaar en tips ontvangen over de realiteit van mijn begroting. Met alle mogelijke kosten kom ik nog niet aan 15.000,- dus waar die bedragen van 80.000,- plus vandaan komen is mij een raadsel.
De te bouwen garage is in de achtertuin van een vrijstaand huis. De totale achtertuin is ruim 15 x 10 meter en van alle kanten benaderbaar.
Grondwater is geen probleem. Het grondwater zit dieper dan 9 meter.
De kelderfundering en wanden worden geheel van beton gegoten. De garage wordt met baksteen opgebouwd en voorzien van een houten dak, met teer platen.
Mijn begroting is als volgt:
Uitgraven van de kelder:
Huur kleine graafmachine voor de duur van een week. 400,-
afvoeren van de grond. 50m3 1080,-
storten van de fundering en wanden kelder:
beton kosten: totaal 17m3 1500,-
wapening kosten: 500,-
huur bekisting: 250,-
bouw garage:
metselstenen en cement kosten 1000,-
dak van de garage materialen 1000,-
aanleg electra en wateraansluiting materialen 500,-
betegelen van de kelder compleet: 1080,-
totale materiaal kosten: 7310,-
Realistisch als ik ben begrijp ik dat ik hulp nodig zal hebben bij de bouw.
Ik heb hiervoor 3 poolse bouwvakkers benaderd, die mij te kennen hebben gegeven voor 13,- per uur per persoon te werken.
Zij zelf schatten zo'n 12 dagen arbeid aan het gehele project te zullen hebben.
3 poolse bouwers a 13,- per uur: 39,- x 9 uur per dag. 351,- x 12 dagen:
totale kosten: 4212 + 7310: 11522,-
de 2 elektrische deuren heb ik reeds al in mijn bezit.
De overige kosten posten heb ik middels offertes opgevraagd, danwel op marktplaats.nl gezocht.
Zoals gezegd kom ik bij de totale kosten voor mijn project met moeite aan de 12.000,- ikzelf heb een maximum bedrag van 20,000,- over voor het totale project. Dan blijft voor mij de vraag hoe de aannemers aan gemiddeld 80.000,- kunnen komen??
Graag jullie mening over mijn begroting.
Bij voorbaat dank !
Al enige tijd ben ik bezig met het idee om een vrijstaande garage achter het huis te bouwen. Onder de garage wil ik een kelder van 1.8m hoog bouwen.
Het gaat om een garage van 5x5 meter met 2 elektrisch bediende deuren.
Na enkele offertes te hebben opgevraagd. Ben ik gaan twijfelen over de mogelijkheid. De offertes noemen bedragen van 80.000,- plus.
Echter na enige tijd zelf gerekend te hebben. Ben ik toch van plan om deze garage zelf te bouwen zonder aannemer. Ik heb zelf ruime ervaring met bouwen en heb genoeg tijd.
Onderstaand mijn begroting. Graag zou ik van jullie commentaar en tips ontvangen over de realiteit van mijn begroting. Met alle mogelijke kosten kom ik nog niet aan 15.000,- dus waar die bedragen van 80.000,- plus vandaan komen is mij een raadsel.
De te bouwen garage is in de achtertuin van een vrijstaand huis. De totale achtertuin is ruim 15 x 10 meter en van alle kanten benaderbaar.
Grondwater is geen probleem. Het grondwater zit dieper dan 9 meter.
De kelderfundering en wanden worden geheel van beton gegoten. De garage wordt met baksteen opgebouwd en voorzien van een houten dak, met teer platen.
Mijn begroting is als volgt:
Uitgraven van de kelder:
Huur kleine graafmachine voor de duur van een week. 400,-
afvoeren van de grond. 50m3 1080,-
storten van de fundering en wanden kelder:
beton kosten: totaal 17m3 1500,-
wapening kosten: 500,-
huur bekisting: 250,-
bouw garage:
metselstenen en cement kosten 1000,-
dak van de garage materialen 1000,-
aanleg electra en wateraansluiting materialen 500,-
betegelen van de kelder compleet: 1080,-
totale materiaal kosten: 7310,-
Realistisch als ik ben begrijp ik dat ik hulp nodig zal hebben bij de bouw.
Ik heb hiervoor 3 poolse bouwvakkers benaderd, die mij te kennen hebben gegeven voor 13,- per uur per persoon te werken.
Zij zelf schatten zo'n 12 dagen arbeid aan het gehele project te zullen hebben.
3 poolse bouwers a 13,- per uur: 39,- x 9 uur per dag. 351,- x 12 dagen:
totale kosten: 4212 + 7310: 11522,-
de 2 elektrische deuren heb ik reeds al in mijn bezit.
De overige kosten posten heb ik middels offertes opgevraagd, danwel op marktplaats.nl gezocht.
Zoals gezegd kom ik bij de totale kosten voor mijn project met moeite aan de 12.000,- ikzelf heb een maximum bedrag van 20,000,- over voor het totale project. Dan blijft voor mij de vraag hoe de aannemers aan gemiddeld 80.000,- kunnen komen??

Graag jullie mening over mijn begroting.
Bij voorbaat dank !