Plat dak isoleren binnenzijde

Duifje

  • #1
Beste allemaal,

Na een ochtend lezen, ben ik er tóch nog niet uit. Er lijkt veel tegenstrijdige informatie te zijn, maar dat lijkt om te komen omdat materialen zoals klimaatfolie in sommig oude topics nog niet aanwezig/bekend/gewenst was. Ook op internet blijf ik maar tegenstrijdigheden vinden.

De situatie betreft een typische 2-onder-1 kap woning met een even zo typische aangebouwde berging/garage. Bouwjaar 1999. Dit was in gebruik als berging, maar dit gaan we ombouwen tot logeerkamer met kleine badkamer. Het dak wás opgebouwd als volgt van buiten naar binnen: Bitumen - Underlayment - Balken 69x169 h-o-h 610mm - 80 steenwol/glaswol isolatie tussen de balken - folie (dampdicht) - Gisplaten. Dit is al 20 jaar zonder problemen gedaan; ik zie geen sporen van problemen. In de ruimte was een aanrechtblad, wasmachine en droger aanwezig. Het was niet geventileerd, en niet verwarmd, en dus zag je met grote regelmaat condens op de binnenzijde van de glazen ramen staan.

Aangezien het gebruik gewijzigd van berging naar verblijfsruimte, wil ik het e.e.a optimaliseren. Zo wil ik de isolatie verbeteren in zowel het dak als de halfsteens muur. De dakopstand is echter slechts 60mm hoog, dus van buitenaf isoleren is lastiger. Een grote leverancier van isolatiemateriaal raadde aan om de volledige hoogte tussen de balken te isoleren, en aan de binnenzijde klimaatfolie te plaatsen. Derhalve heb ik een partij isolatiemateriaal, klimaatfolie en bijpassende tapes gekocht.

Vandaag belde ik met de leverancier van het EPDM over een uitvoeringsvraag, en die raadde mij met klem af het zo te doen, omdat ik dan binnen een jaar door het dak zou zakken. De bewoordingen waren, net als vele informatiebronnen, erg krachtig, en nu zit ik gevangen tussen alle adviezen.

Nu ben ik het spoor even bijster, en wil ik graag weten of ik mezelf in de problemen ga brengen. Het plan:

Wanden:
- Ventilatielatten op de halfsteens muur.
- PIR100mm+fermacell aanbrengen op de ventilatielatten, van vloer tot underlayment, (10mm vrij), en de naden afpurren met plexibele pur.
- Naden afwerken, en verdere afwerking met bijvoorbeeld renovlies.

Dak:
- Bitumen verwijderen, en vervangen door EPDM.
- Tussen de balken 170mm isolatie.
- Klimaatfolie aan de binnenzijde
- Gisplaat en verdere afwerking. Groene gisplaat in de natte ruimte, en regulieren in de rest.

De natte ruimte (3x1m) wordt aangesloten op de WTW-ventilatie (afzuiging) van de woning (luchtvochtigheidsgestuurd). De toevoer komt door de deur vanuit huis, zodat er een stroom vanuit de verblijfsruimte naar de badkamer toe is.

Mijn vraag is of ik hiermee écht mijn eigen graf ga graven, of dat de klimaatfolie in principe zijn werk zal doen. Van buitenaf isoleren heeft niet mijn voorkeur, omdat ik dan de opstand moet verhogen. Dan zou ik moeten opmetselen met gelijkende (maar áltijd zichtbaar afwijkende) stenen etc.

Bij voorbaat dank aan diegene die mij kunnen adviseren.

Groeten,
 
Laatst bewerkt:

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #2
Zat er ruimte tussen de isolatie en het dakbeschot?
Zo ja, was deze ruimte geventileerd?
Hier bijvoorbeeld kan je jouw dak doorrekenen.
 

Duifje

  • #3
Er zat inderdaad ruimte tussen de isolatie en het dakbeschot. De hoogte van de balken is 169mm, en de dikte van het glaswol en steenwol (beiden gebruikt), was 80mm. De vrije ruimte is dus ongeveer 90mm geweest. Dit is toegepast door de vorige bewoners.
 

Duifje

  • #4
De ruimte was overigens beperkt ventilerend.

Op de site van Ubakus heb ik alles zo goed mogelijk ingevuld. De klimaatfolie die ik wil toepassen heeft een SD van 0,25 tot 12. De dichtsbijzijnde op Ubakus is 1-12. Ik weet niet of ik dat bestand hier mag plaatsen, maar de uitkomst is:
- Condenswater: 0,096 kg/m2, groen balkje
- Houtvochtgehalde: +0,8%, groen balkje
- Droogtijd: 50 dagen (geel balkje, 50%)
- Droogreserve: 77g//m2a. Rood balkje, ongeveer 40% vol.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #5
Beperkt geventileerd is ook voldoende, zwak geventileerde spouw wordt dit genoemd.
Het goed aansluiten van de folie is het lastigste, zeker bij centraaldozen, spotjes etc zeker in een badkamer.
Daarom is ook de voorkeur voor een warm dak goed te begrijpen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu