LG RC80V9AV4Q Warmtepompdroger wordt onvoldoende warm

Vipercat

  • #1
Beste Forumleden,

Ik heb een probleem met mijn 3,5 jaar oude LG warmtepompdroger en ik hoop dat iemand het probleem wellicht herkent en mij tips kan geven over wat het probleem zou kunnen zijn.

Ik heb zelf inmiddels al enkele onderdelen vervangen, zoals de temperatuursensor en beide temperatuurvoelers (welke op de koperen leidingen van en naar de compressor zitten). De onderdelen zijn meer uit voorzorg vervangen, want op het moment dat ik ze met een multimeter controleerde op juiste werking, zag ik de weerstand op de multimeter toenemen dan wel afnemen, afhankelijk of ik de sensoren in warm water dompelde of juist met koud water besprenkelde. Ook heb ik de 'base assembly unit' al volledig gereinigd. Enerzijds met het automatische reinigingsprogramma, maar ook door de machine volledig uit elkaar te halen en respectievelijk de evaporator, de condensor en de compressor uit 'base assembly' te verwijderen en goed door te spoelen en door te blazen. Op beide onderdelen zat overigens al niet veel stof of vuil, dus het schoonmaken was zo gebeurd en ik had ook niet het gevoel dat hierdoor het probleem veroorzaakt zou zijn. De airflow door de unit is ook goed. de fan draait netjes als de motor de trommel draait. Ook is het stoffilter bij de deur schoon. Deze wordt na elke droogbeurt schoongemaakt, conform de instructies..
Als ik de koperen leidingen van en naar de compressor voel en de temperatuur meet, dan meet ik bovenaan de compressor een temperatuur van +/- 90 graden. Echter zodra de koperen leiding de condensor ingaat en aan de andere zijde van de condensor een eerste bocht maakt, dan voelt deze leiding daar al handwarm aan. Ik zou verwachten daar nog een hogere temperatuur te voelen en pas aan het einde van het gehele circuit door de condensor een lagere temperatuur. De evaporator aan de voorzijde van de unit wordt netjes koud. Ook voelt de koperen leiding die vanuit de evaporator de compressor uiteindelijk weer ingaat, koud aan.

Al met al lijkt het erop alsof de condensor om een of andere reden niet warm wordt, maar waarom is mij dus een raadsel. Ik heb ook geen idee hoe warm de leiding vanuit de compressor zou moeten zijn en of dus de compressor onvoldoende zijn werk doet of er iets anders aan de hand is. Ik zie overigens ook geen lekkages v.w.b. de koelvloeistof (of gas?).

Herkent iemand dit probleem of heeft iemand wellicht informatie over welke temperaturen ik zou moeten meten? En stel dat het euvel wellicht wordt veroorzaakt door de compressor/condensor/evaporator combi, is deze dan te vervangen? Ik kan dit onderdeel nergens op het Internet vinden. Wel pompjes, sensoren en andere onderdelen.....

Bij voorbaat dank voor eventuele reacties.

Groet,
Marco
 

Lampje45

  • #2
Als je een zinnig antwoord wilt krijgen dan is het aan te bevelen een foto van het typeplaatje te maken waar alle gegevens op staan, want zonder deze info kunnen we weinig in documentatie vinden,
 

Vipercat

  • #3
Dag @Lampje45,

Ik neem aan dat je met typenummer doelt op het modelnummer, zoals aangegeven in de titel (RC80V9AV4Q van het merk LG)? Zie tevens bijgevoegde foto.

IMG-20240408-WA0000.jpg
 

Lampje45

  • #4
Helaas kan ik niets in de documentatie vinden.
Er zijn wel 2 verschillende series met allebei een ander servicenummer en dat ontbreekt hier.

Om te beginnen zou je met een verbruiksmeter eens de totaal stroom kunnen meten, die de machine trekt. Wel controleren of de compressor ook loopt.
 

Repair-man

  • #5
Wellicht kun je een compressortest doen in het test programma als deze machine dat heeft. Wordt het condenswater wel goed afgevoerd tijdens het drogen. Is de luchtstroom door de trommel voldoende en gaat deze luchtstroom ook voldoende door de verdamper en condensor voor een optimale werking van het drogen van de was.
 

Vipercat

  • #6
Als antwoord op alle vragen:

- De machine trekt ongeveer 500W per uur. En de compressor loopt. De koperen leidingen van en naar de compressor worden respectievelijk warm (+/- 90 graden) en koud. De evaporator wordt goed koud, de condenser wordt niet warm.
- de machine heeft geen compressor-test programma helaas. Verder is de luchtstroom goed en het condenswater kan goed afgevoerd worden. Alle rubberen leidingen zijn open en schoon, idem dito voor de pomp en het pomphuis. Als ik het automatische reinigingsprogramma draai, waarbij je de machine moet vullen met +/- 2ltr water, dan hoor je de pomp netjes draaien en vult het reservoir zich tijdens het reinigingsprogramma. Ook de klep die om de x minuten schakelt tussen reiniging en afvoer van water, hoor je schakelen.
 

Vipercat

  • #7
Ik heb aanvullend een foto gemaakt van de sticker op de zijkant van de machine. Mogelijk dat hier wel het servicenummer op staat waar @Lampje45 naar refereert?

20240504_232023~2.jpg
 

Lampje45

  • #8
De produkcode is dus RC80V9AV4Q.ABWQKBN

Ik heb wel een compressor gevonden met een bestelnummer 0312178075 maar vind daar verder niets van.
De aandrijfmotor heeft alleen al een stroom van 1,2 A
Dan lijkt mij een wattage van 500 watt wel heel erg laag.
Want als ik daarvan het vermogen bereken en inschat dan heeft de aandrijfmotor alleen al rond de 220W als vermogen.
Terwijl het typeplaatje een totaal vermogen vermeldt van 1000 W.
Van de compressor kan ik niets terugvinden, maak van het machineplaatje eens een foto, want wat is het voor motor?
Eentje met een condensator of een invertor?
Om wat beter conclusies te kunnen trekken zou je diverse metingen moeten doen in het proces.
Als eerste het opstarten, waarbij alleen de aandrijfmotor en zijn fans stroom trekken en wat later komt de compressor bij.
Wat is het verschil?
Want ik ben bang dat de compressor niet presteert, omdat er te weinig gas in zit.
Dat resulteert in een lage stroom, dus zou de compressor defect zijn. De compressor is dus wel te bestellen, maar het vervangen ervan mag je niet zelf doen.
Daarvoor moet je een gecertificeerde koeltechnische monteur voor inhuren.
 

Vipercat

  • #9
De compressor heeft modelnummer PST092MAA en ik begrijp met wat je zegt dat deze niet door mijzelf vervangen kan worden. Deze vormt één gesloten circuit met de evaporator en de condensor, dus mits ik een complete set kan vinden van alledrie deze componenten, dan zou ik deze in zijn geheel kunnen vervangen. Ik heb al overal gezocht, maar heb niets kunnen vinden.
De aandrijfmotor is de LG EAU62423301. Een gelijkstroommotor, dus uiteraard zonder opstartcondensator.
Ik heb het vermogen nogmaals gemeten en kom echt net aan de 500kWh. Bij het starten van een programma gaat de motor na korte tijd draaien en trekt zo’n 130kWh. Vervolgens springt de compressor aan en kom ik rond de 500kWh, hetgeen zou betekenen dat de compressor niet meer dan 360kWh vraagt. Wel lekker zuinig zo‘n machine, maar als ie niet droogt schieten we er weinig mee op :?.
Mogelijk dat dus inderdaad de compressor onvoldoende presteert.

Kan het overigens wel zo zijn dat de leiding vanuit de compressor wel +/- 90 graden warm wordt, en het koude deel echt goed koud, ondanks het feit dat er wellicht onvoldoende gas in het circuit zit? Of ondanks het feit dat de compressor onvoldoende presteert of anderszins defect is? En is er dan sprake van een lekkage? En zou zo’n lekkage dan niet uiteindelijk tot 0 graden temperatuur moeten leiden?

Wederom dank voor het meedenken en de antwoorden en tips!
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #10
Ik ken deze machines niet maar is er een expantieventiel?
Zoals ik de klacht hoor is er niet voldoende koelgas of druk.
Ik vermoed het laatste omdat gebrek ook nog andere symptomen geeft.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #12
Nee dat is een vloeistoftank/naverdamper.

Vanuit de compressor gaat de persleiding met warm koelgas naar de condensor, uit de condensor komt een koele vloeistof deze gaat naar een expantie vebtiel deze controleerd de hoeveelheid vloeistof die in de verdamper word gespoten, door de lage druk in de verdamper word deze vloeistof gedwongen te verdampen en neemt daarbij warmte op en gaat dan als gas naar de compressor.
Als er een ventiel.is zit deze vlak voor de verdamper en heeft een dunne capilair naar het uiteinde van de verdamper.
 

Vipercat

  • #13
Dag @The headhunter, ik denk dat ik weet wat je bedoelt. Er zit inderdaad een soort van dikkere buis / expansie vat (+/- 10cm lang) na de condensor. Hierna gaat de koperen leiding over in een lange hele dunne koperen leiding. Deze hele lange dunne leiding zit opgerold om ruimte te besparen . Dit deel van de leiding wordt inderdaad heel koud. Zo koud zelfs dat op de plaats waar de temperatuurvoeler zit ijs op de leiding verschijnt.

Weet je toevallig ook welke temperatuur ik mag verwachten uit de compressor? En kan Ik aan de hand van eventueel gemeten temperaturen vaststellen of de compressor inderdaad defect is of dat er sprake is van onvoldoende gas in het circuit?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #14
De temperatuur is afhankelijk van de druk in de buis en het gebruikte koelgas.

Maar je geeft aan dat er bevriezing is, dat is een teken van te weinig koelgas, of de inspuiter zit verstopt.
 

Lampje45

  • #15
Vipercat schreef:
Ik heb het vermogen nogmaals gemeten en kom echt net aan de 500kWh. Bij het starten van een programma gaat de motor na korte tijd draaien en trekt zo’n 130kWh. Vervolgens springt de compressor aan en kom ik rond de 500kWh, hetgeen zou betekenen dat de compressor niet meer dan 360kWh vraagt.
Ik heb het vermoeden dat je de verkeerde grootheden neerzet bij je metingen.
kWh (Kilowatturen)staat voor het verbruik over langere tijd en is het product van vermogen en tijd.
En het vermogen wordt uitgedrukt in Watt of in Kilowatt.
Dus zover ik het nu begrijp moet de zin dus zo worden:
Ik heb het vermogen nogmaals gemeten en kom echt net aan de 500 W.
Bij het starten van een programma gaat de motor na korte tijd draaien en trekt zo’n 130W.
Vervolgens springt de compressor aan en kom ik rond de 500W, hetgeen zou betekenen dat de compressor niet meer dan 360W vraagt.


Wat staat er op het typeplaatje van de compressor?
Als dat veel hoger is als je huidig gemeten vermogen, dan kun je er van uit gaan dat je te weinig gas in de installatie hebt zitten. Want een verstopping in het circuit van een zuigermachine leidt tot hogere stromen.

Hieronder een schema van een compressor om een indruk te krijgen van de heersende temperaturen.
De verdamper bevriest maar even en wordt door de hete lucht die door de warmtewisselaar loopt snel ontdooit (de groene curve)

Test met nieuw eitje compressor zonder hulpcondensor.png
 

Vipercat

  • #16
Excuus v.w.b. kWh ipv W of kW.
Er staat geen vermogen vermeld op de sticker van de compressor, alleen het type gas dat gebruikt wordt (R290) en een max voltage (280V). Zie bijgevoegde afbeelding.

Op basis van alle reacties ga ik er in ieder geval maar vanuit dat er een probleem is met de compressor en dat het vervangen van de gehele wasdroger mijn enige optie is. Een compressor/condensor/evaporator unit, of hoe zoiets ook heet, kan ik nergens vinden namelijk.

Als het mag, heb ik nog een 2 laatste vragen:
- adviseren jullie een warmtepompdroger of kan ik beter weer terug stappen naar een condensdroger? Een condensdroger heeft weliswaar een hoger stroomverbruik op jaarbasis, maar mijn ervaring leert, en ook de verhalen lezend op het Internet, dat de componenten die daar doorgaans aan defect gaan, zijn óf het warmte element óf de opstart condensator. En deze zijn qua kosten acceptabel om te vervangen. En deze kun je ook zelf vervangen. Of heb ik gewoon domme pech met deze LG en was het mogelijk een maandagochtend model en adviseren jullie alsnog een warmtepompdroger?
- als je een warmtepompdroger wenst te vervoeren, mag deze dan op zijn zijkant of achterkant gelegd worden of moet deze altijd rechtop vervoerd worden? Rechtop past hij namelijk niet in mijn auto.

20240504_133330.jpg
 

Lampje45

  • #17
Compressor.png


Hier zie je dat het maximaal vermogen 481 Watt is.

Nooit nog een condensdroger met een element kopen.
Een warmtepompdroger is niets meer dan een koelkastcompressor en die gaan jaren mee, en ja er is veel goedkope troep op de markt, want daar ligt het gewoon aan.
Bij mij draaide een koelkast 22 jaar zonder problemen.

Je mag een wasdroger best op zijn kant vervoeren, maar dan kan de olie uit het carter op verkeerde plaatsen zitten, zoals in de cylinders.
Start je hem dan op dan slaat de compressor vast en overleeft het niet, want olie is niet samenpersbaar.
Een gebruikelijke termijn om de zaak weer te kunnen gebruiken is om de kast minstens 24 uur weer op zijn pootjes te zetten.
Zodat de olie weer in het carter zit.
 

Vipercat

  • #18
Oh, ik wist helemaal niet dat er in deze compressor sprake is van een carter, cylinders en olie? Ik dacht dat het een “twin inverter rotary compressor” was (
) en dat het rechtop vervoeren verplicht was om ervoor te zorgen dat het gas in vloeibare vorm in de vloeistoftank/naverbrander blijft en niet in de leiding terugstroomt waar het niet in vloeistof vorm mag komen.

Weer wat geleerd.
 

Lampje45

  • #19
Het inwendige moet gesmeerd worden met de smeerolie die het koelmiddel meeneemt uit het carter.
Bij dit type zie dan wel geen zuigers, zoals we altijd gewend zijn, maar de functie is precies hetzelfde, maar de metalen delen kunnen niet zonder smeerolie.
Het filmpje wat ook zichtbaar staat geeft op jouw plaatje, een keurige uitleg van de werking van de roterende compressor.
 
Laatst bewerkt:

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #20
Ik zou om te beginnen LG eens benaderen want er zit op de compressor en aanbehoren vaak 5 of zelfs 10 jaar garantie en na 3,5 jaar is dat dus zeker niet verstreken.

Daarna kan je dan altijd nog beslissen wat te doen toch?

Dus niet verder iets kapot maken maar de machine zo goed mogelijk dicht maken zonder te beschadigen.

Vr Gr
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu